Anna Wieczur – Laureatka w kategorii Teatr 2023
Anna Wieczur – reżyserka filmowa, teatralna, operowa, radiowa i telewizyjna, scenarzystka, coach
Nominowana za reżyserię spektaklu „Sztuka intonacji”, Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy
Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie – wydział zamiejscowy we Wrocławiu, a także Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy, Podyplomowych Studiów Marketingu Kultury w Instytucie Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowych Studiów Coachingu w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej i Laboratorium Psychoedukacji w Warszawie oraz Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia w Wałbrzychu w klasie fortepianu.
Od 1999 do 2007 roku związana była z Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Jako reżyserka teatralna debiutowała w 2001 roku sztuką O stale obecnych, na podstawie wierszy ks. Jana Twardowskiego dla Teatru Małych Form w Londynie.
W Teatrze Polskiego Radia realizuje słuchowiska. Wiele z nich znalazło uznanie jury Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” w Sopocie. Zdobyła nagrody za reżyserię słuchowisk Mizantrop, Lento rubato, Grand Prix za Podróż na księżyc, Tam gdzie mieszka cisza, Piotruś Pan. Nibylandia, a także nagrodę publiczności za spektakl telewizji Misja Lolka Skarpetczaka.
Za realizację spektaklu telewizyjnego Krzywy domek Anny Wakulik otrzymała I Nagrodę na Festiwalu Teatroteka Fest w Warszawie oraz Gold Remi Award na WorldFest-Houston International Independent Film Festival w Houston. W tym samym roku spektakl Płuca Duncana Macmillana otrzymał Główną Nagrodę na XVIII Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu.
W 2018 roku debiutowała jako reżyser operowy realizacją Kandyda Leonarda Bernsteina w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Jej debiut filmowy Być jak Kazimierz Deyna zdobył wiele nagród, m.in. Wielkiego Jantara oraz Jantara za zdjęcia i rolę kobiecą na festiwalu „Młodzi i Film” w Koszalinie.
Jej spektakle pokazują człowieka w sposób wrażliwy, szlachetny i czuły. W swoich teatralnych bohaterach, uwikłanych w dylematy moralne, reżyserka odkrywa dobro. Bardzo celnie i konsekwentnie prowadzi aktorów oraz w sposób pogłębiony interpretuje teksty dramatyczne, z których wydobywa sensy rezonujące ze współczesnością. (Katarzyna Flader-Rzeszowska, z uzasadnienia wniosku).
Ostatnio zaktualizowano 25 września 2023 o 13:12