Maciej Grzybowski – Laureat Nagrody Norwida 2024 w kategorii Muzyka

Laureat Konkursu Norwida 2024 Maciej Grzybowski

Maciej Grzybowski – pianista, kompozytor, publicysta, animator życia muzycznego

Nominowany za koncepcję i realizację 8. Festiwalu „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”

Charyzmatyczny artysta. Działalność artystyczną roz­począł w 1990 r. W latach 1991–1992 współpracował z or­kiestrą Sinfonia Varsovia. W 1992 r. zdobył nagrody głów­ną i specjalną na I Konkursie Muzyki XX wieku dla Młodych Wykonawców zorganizowanym w Warszawie przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej. Jako solista występo­wał na międzynarodowych festiwalach obok takich sław jak Martha Argerich, Paul Badura-Skoda, Grigorij Soko­łow, Ivo Pogorelich, Piotr Anderszewski, Arditti Quartet czy London Sinfonietta. Był czterokrotnie nominowany do Paszportów „Polityki”. Ma na koncie nagrania radiowe i telewizyjne oraz dwa albumy nominowane do Frydery­ków: „Paweł Szymański – Works for Piano” (EMI Classics) oraz „Dialog” (Universal) z utworami J.S. Bacha, A. Schönberga, A. Berga, P. Szymańskiego i P. Mykietyna. Swoje dzieła dedy­kowali mu Paweł Mykietyn („Epifora”, 1996) i Paweł Szymań­ski („Singletrack”, 2005). Od 1992 do 2005 r. był członkiem zespołu NONSTROM. Zadebiutował recitalami w Nowym Jorku oraz w Sali Mozarta w Bolonii w 2005 r. W 2006 r. wziął udział w trzech koncertach podczas Festiwalu Muzyki Paw­ła Szymańskiego zorganizowanego przez Narodowy Insty­tut Audiowizualny. W 2007 r. na festiwalu „Sacrum Profanum” wykonał podczas jednego wieczoru komplet „Sonat forte­pianowych” Charlesa Ivesa. W 2008 r. debiutował w Wielkiej Brytanii na festiwalu Sounds New w Canterbury, a w 2009 r. – w Londynie, w St. John’s Smith Square. W 2013 r. pod­czas Bregenzer Festspiele w Bregencji (Austria) wraz z orkie­strą Wiener Symphoniker pod batutą Paula Daniela zagrał „II Koncert fortepianowy” op. 4 Andrzeja Czajkowskiego; wy­konywał również w kraju i zagranicą „Koncert fortepianowy” Witolda Lutosławskiego. W latach 2012–2016 odbywał tournées po USA, Kanadzie, RPA, Korei Południowej, Wietnamie, Australii i Nowej Zelandii.

Animator i organizator życia muzycznego – inicja­tor i twórca serii „NONSTROM prezentuje” w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim. Od 2016 r. dyrektor artystyczny festiwalu „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”.

Ta prestiżowa, oryginalna i unikatowa impreza, to jest jego dzieło, dowód jego szerokich horyzontów, głębokiej erudycji, wielkiej wrażliwości, a także altruizmu, tego że poświęca swój cenny czas artysty na to, żeby muzyka docierała do szerokiego grona słuchaczy. Trzeba dodać jeszcze, że koncepcja tego festiwalu jest bardzo oryginalna. Nazwa „Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje.” sugeruje, że mamy podczas festiwalu zestawione dzieła, należące do różnych epok, dzieła wzięte z różnych kontekstów, które są ze sobą skontrastowane, skonfrontowane, a przede wszystkim słuchacz jest wystawiony na działanie różnych światów i właśnie te konfrontacje mają służyć wzbogaceniu i wyrobieniu naszej większej wrażliwości – podkreśliła podczas laudacji przewodnicząca Kapituły Muzycznej Jolanta Guzy-Pasiak.

Ci , którzy mnie znają wiedzą, że odwołam się do Stanisława Jerzego Leca, który powiedział, że przyjmując laur, zdradzasz rozmiar swojej głowy. Dziękuję kapitule, która nie uznała mojej głowy za zbyt małą na ten laur. Cieszę się, że udało mi się Państwa do tej mojej idei zaprosić i przekonać. Zapraszam oczywiście na tegoroczny festiwal, który odbędzie się w listopadzie i grudniu – dziękował podczas gali wręczania nagród Maciej Grzybowski.

Ostatnio zaktualizowano 26 września 2024 o 09:35

Mazowiecki Instytut Kultury